Wednesday, August 12, 2015

Susu! Susu! Susu!

Melalui rancangan Fiqh Wanita yang disiarkan oleh TV3, seorang penceramah mendakwa bayi yang diberi minum susu lembu akan cepat menjadi pemarah kerana DNA lembu yang sifatnya cepat marah telah masuk ke dalam badan bayi.

Secara saintifiknya susu ibu ’breastfeeding’ banyak kelebihannya berbanding susu lembu. Tetapi aku sendiri tidak pernah lihat bukti sahih secara saintifik sehinggalah suatu kejadian berlaku di depan mata sekitar tahun 1995/96 di sebuah sekolah di Perlis.

Selesai sahaja aku bersama rakan-rakan lain yang terdiri daripada Joe, Hasfa, Khai, Ham, Zul, Fahmy, Eddy, Amran, Norhizam & Azri membantu seorang guru mengemaskan buku-buku teks di dalam setor, kami diberi ganjaran untuk menikmati hidangan di kantin sepuas-puasnya tanpa perlu mengeluarkan wang. Seperti biasa “Masuk akaun Cikgu."

Belum sempat waktu rehat 10.00 pagi, kami pun bergegas ke kantin yang diusahakan oleh Mak Nen, seorang makcik berbangsa Siam Muslim. Mee Bandung, Mee Hailam dan Koew Teow Tom Yam dipesan setiap seorang. Sekitar tahun 1994-96 air botol Fanta Grape ‘tambah susu’ sangat popular. Ini adalah era sebelum popularnya air Neslo & Holo dinikmati di kedai-kedai  yang ada Radiogram.


Jadi setelah order air Fanta, seorang demi seorang dari kami ke kaunter dan meminta Mak Nen untuk menambah susu. “Mak Nen….nak susu," "Mak Nen….tambah susu” hinggalah orang yang terakhir iaitu Norhizam dengan tag line “Mak Nen…..nak susu." Mak Nen yang sudah kepenatan dan bosan menuangkan susu pekat Cap Junjung ke dalam gelas masing-masing akhirnya dengan nada yang lantang berteriak “Susu! Susu! Susu! Nah susu!” Dengan selambanya Mak Nen meletakkan "nenennya" pada gelas Norhizam. Susu Cap Junjung DNA lembu telah bertukar menjadi Susu Cap Gantung.

Kami yang ketika itu masih di Tingkatan 2/3 dan baharu saja belajar subjek sains tentang “Persenyawaan & Kehamilan” tergamam dengan tindakan lelucon Mak Nen. Keadaan di kantin gamat seketika. Ada yang ketawa terbahak-bahak dan ada juga yang masih trauma. Fenomena “Hantu Susu” 3 tahun sebelum itu masih segar di ingatan.

Tetapi benarlah susu ibu itu banyak kelebihannya sehingga mampu membuat kami tergamam. Tiada seorang pun di situ yang berasa marah dengan tindakan Mak Nen kerana susu yang cuba diberikan tidak mengandungi DNA lembu.


*Selepas kejadian tersebut, tambah susu dikenakan caj extra 20 sen.

No comments:

Post a Comment